tiistai 6. elokuuta 2013

DIY maksimekko


Hellurei!

Ajattelin tulla pikaiseen esittelemään maksimekon, joka valmistui viikonloppuna. Äidin pienoisella avustuksella tästä saatiin tarpeeksi istuva, mutta esimerkiksi joustavasta trikoosta tällaisia on todella helppo tehdä itsekin. 

Tuon vinoraitakankaan löysin kierrätyskeskuksesta 50 sentillä. Onnekseni kankaasta oli käännetty saumat jo valmiiksi, joten siltäkin säästyttiin.
Yksinkertaisuudessaan kangas taitellaan kaksinkerroin ja siitä leikataan kaksi samankokoista palasta. Nämä palaset ommellaan sivuilta yhteen ja sen jälkeen "putkiloa" mallataan päälle ja aletaan vähitellen kaventaa sitä sopivan kokoiseksi. Kankaan ollessa tarpeeksi joustavaa ei edes vetoketjua tarvita. Kun mekko tuntuu päällä sopivalta, käännetään vielä saumat ja ommellaan, mikäli niitä ei ole etukäteen käännetty. 


Valmiista mekosta kannattaa piirtää itselle kaavat esimerkiksi leivinpaperille, jolloin seuraavan mekon tekemiseen voi käyttää suoraan kaavaa ja "putkilosta" tulee automaattisesti oikean kokoinen. Tällaista maksimekkoa saa piristettyä mukavasti esimerkiksi vyöllä tai suurella kaulakorulla. Päälle voi tietenkin laittaa myös paidan, jolloin mekko toimittaa samalla myös hameen virkaa :) 

5 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Kiitos! Itsekin tykkään kyllä kovasti :)

      Poista
  2. Haastoin sinut:-) haasteen löydät http://aninitta.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kääk! :D Tämä onkin mun ensimmäinen haaste, laitetaampa korvan taakse ;)

      Poista